מה לעשות כדי לטפל בתופעה שגורמת לבטן נפוחה? ואיך תדעו אם יש לכן היפרדות שרירים?

נשים בהריון ולאחר לידה לרוב נתקלו במושג הזה - היפרדות שרירי הבטן, שהיא תופעה נפוצה בקרב נשים שעברו הריון ולידה, הגורמת לנשים להרגיש נפוחות, עם בטן גדולה הרבה אחרי הלידה, לחולשה בשרירי הבטן ולבליטה או שקע בבטן.

מאת: שרון ינובסקי קפלן–מאמנת כושר וריצה, אמא ל-3 בנים, מרתוניסטית ועיתונאית.

 

  • איך זה קורה?
בזמן ההריון, כשהבטן והרחם גדלים, שרירי הבטן הישר בטני מצד ימין ומצד שמאל מתרחקים זה מזה, ורקמת החיבור שביניהם נמתחת, עד שנוצרת היפרדות, וזה קורה כמעט ל-80% מההריוניות. שרירים אלו חוזרים למקומם כ-6 שבועות לאחר הלידה, אך לעיתים יש מקרים בהם לוקח זמן רב יותר או שהם כלל לא חוזרים. ישנן דרגות שונות של היפרדות (לפי גודל המרווח), ובמקרים חמורים ונדירים יותר, יש להחזירם בעזרת ניתוח.


  • איך אדע אם יש לי היפרדות שרירית ומתי יש צורך בניתוח?
ניתן לבדוק זאת באופן עצמאי כשאתן שוכבות על הגב ועולות לכפיפת בטן. בזמן שאתן למעלה, הניחו 2 אצבעות בין שרירי הבטן באזור התבור. אם אתן מרגישות מרווח, כנראה שיש לכן היפרדות. אם אתן לא בטוחות, בקשו מאנשי מקצוע לעזור. עד 2 ס"מ מדובר בהיפרדות קלה. היפרדות בינונית מוגדרת עד 3 ס"מ, היפרדות קשה מוגדרת מעל 3 ס"מ ואז לעיתים יש צורך בניתוח. תסמינים נוספים שעשויים להצביע על הבעיה היא בטן נפוחה, שקע תבורי או בליטה כשאתן מתקוממות מישיבה לשכיבה.
  • מה ניתן לעשות על מנת לטפל בהפרדות?
חשוב להבין שבמקרים של היפרדות שרירים, מליון כפיפות בטן לא יעזרו, אלא יעשו בדיוק את ההיפך. מצד שני, חשוב ורצוי לחזק את שרירי הליבה ושרירי רצפת האגן בתרגילים ספציפיים. פלאנקים למשל הם תרגילים יעילים בתנאי שמבצעים אותם נכון.


  • 6 טיפים למי שיש לה היפרדות שרירי בטן:
1. חשוב להקפיד לא לחזור לפעילות גופנית לפני 6 שבועות אחרי הלידה ומינימום חודשיים אחרי קיסרי. יש לתת לגוף זמן להתאוששות ואיחוי הרקמות.
2. לחזור לפעילות גופנית בהדרגה רק אחרי בדיקה של היפרדות שרירי הבטן, לחזור לשיקום של רצפת האגן, וחיזוק שרירי הליבה. מומלץ להיוועץ עם אנשי מקצוע ולא לחזור להתאמן לבד.
3. כשאתן מתרוממות משכיבה לישיבה, עשו זאת דרך הצד ולא מהגב.
4. כדאי להימנע מהרמת משקלים כבדים, וכשאתן מרימות ילדים, עשו זאת יחד עם אסיפת שרירי רצפת האגן. מומלץ לכל אישה אחרי לידה, להיפגש עם פיזיותרפיסטית המתמחה בשרירי רצפת האגן. בקשו ממנה לבדוק את נושא ההיפרדות.
5. נסו להימנע מישיבה ממושכת בשירותים.
6. במקום לבצע כפיפות בטן – עבדו בעדינות על פלאנקים וחזקו את שרירי הליבה. אספו את הבטן פנימה בכל הוצאת האוויר מהפה.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
מתכונים
14-07-2020
מתכון להכנת מוס קוקוס ומנגו
תזונה
09-07-2020
מה עם הקפה והשייק? קבלו 8 תחליפים שאתם יכולים ליהנות מהם במקום חלב וגם לשמור על הבריאות שלכם.
מתכונים
07-07-2020
מתכון להכנת חטיפי חלבון שוקולד שקדים
תזונה
05-07-2020
ב-7 ליולי מציינים בכל העולם את יום השוקולד הבינלאומי. אז מה לעשות כדי לא להתמכר לקוביה השובבה, ומה עדיף לאכול במקום.
טיפוח
02-07-2020
אם התזונה שלנו לקויה, והמצב הנפשי שלנו לא בשיאו, קרוב לוודאי שהעור לא יראה מושלם כמו שאנחנו חולמות. ניתן לטפל באקנה בעזרת תזונה.
מתכונים
30-06-2020
מתכון להכנת חטיפי שיבולת שועל עשירים בחלבון
ספורט
28-06-2020
הטעויות הנפוצות שאנשים עושים כדי להתחטב מהר. האם גם אתם עושים את הטעויות האלו? נסו למנוע אותן.
מתכונים
23-06-2020
מתכון להכנת קערת שייק תות ופירות יער